Politika kvality

Dopravní podnik Ostrava a.s. provozuje městskou hromadnou dopravu v Ostravě. Zakladatelem společnosti, která je současným představitelem více než stodvacetileté tradice veřejné dopravy v našem regionu, je statutární město Ostrava. Jsme a budeme společností, která se orientuje na potřeby našich zákazníků. Cestující a splňování jejich přepravních potřeb jsou důvodem existence společnosti. Hlavní podmínkou naší činnosti je spokojenost a věrnost našich zákazníků. Strategickým cílem společnosti je být nejmodernějším městským dopravním podnikem v zemi.

Při provádění všech činností, řízení procesů a naplňování našich cílů klademe důraz na:

  1. Vztah k zákazníkům
    • Poznávání a analýza současných i budoucích potřeb zákazníků - cestujících
    • Plnění oprávněných požadavků a očekávání naších zákazníků
    • Kvalitní a otevřená komunikace
    • Pravidelné měření spokojenosti zákazníků - cestujících
  2. Vztah ke společnosti
    • Plánování, realizace a rozvoj všech procesů a systému kvality
    • Podpora zavádění nejmodernějších technologií, pracovních postupů a postojů
    • Sběr, analýza a pravidelné vyhodnocování dat vycházejících z procesů a činností a provádění změn v činnostech, procesech i vztazích se zákazníky, zaměstnanci, dodavateli a partnery
  3. Vztah k zaměstnancům
    • Budování systému náboru kvalitních zaměstnanců, jejich vzdělávání, trénování a vedení Zajištění potřebných zdrojů pro činnost zaměstnanců v rámci jejich zodpovědnosti
    • Vytváření pracovního prostředí, které pozitivně ovlivňuje kvalitu odváděné práce a chrání zdraví zaměstnanců Vytváření atmosféry otevřené komunikace, vzájemného sdílení vědomostí a vzájemné motivace
    • Využívání znalostí, schopností a dovedností zaměstnanců pro řízení a vykonávání procesů
    • Hodnocení zaměstnanců podle přínosů k naplňování cílů společnosti, za výkonnost a osobní přístup
  4. Vztah k partnerům a dodavatelům Respektování zájmů vlastníka
    • Budování vztahů s partnery a dodavateli založených na vzájemné výhodnosti, důvěře, otevřenosti a respektu
    • Monitorování a hodnocení způsobilosti dodavatelů k ověření schopnosti dodávat služby a zboží podle našich potřeb, specifikací, požadavků legislativy
  5. Vztah k životnímu prostředí Dodržování legislativních požadavků
    • Minimalizace dopadů naší činností a mimořádných událostí na životní prostředí
    • Zajištění účinných preventivních opatření a rychlé reakce při vzniku nehod a havárií s vlivem na životní prostředí
  6. Systémový a procesní přístup
  7. Pravidelné ověřování funkčnosti zavedeného systému managementu kvality
  8. Definování rozhraní procesů s funkcemi společnosti a stanovení zodpovědností a pravomocí pro řízení procesů Monitorování výstupů všech procesů s cílem udržení vysoké kvality služeb

Vedení společnosti se v rámci Politiky kvality zavazuje:

  • Uplatňovat, rozvíjet a neustále zlepšovat systém managementu kvality podle normy ČSN EN ISO 9001:2016 s cílem uspokojovat potřeby a očekávání zákazníků a všech zainteresovaných stran
  • Pravidelně každý rok vyhlašovat Cíle kvality a provádět jejich pravidelné přezkoumávání
  • Vytvářet a poskytovat dostatečné zdroje pro realizaci Politiky kvality a strategických cílů Poskytovat akcionářům, zaměstnancům a zákazníkům informace o Politice kvality

Politika kvality ke stažení

Pověření Ministerstva dopravy k provádění:

  1. zkoušek drážních vozidel drah tramvajových a drah trolejbusových
  2. technickobezpečnostních zkoušek drážních vozidel drah tramvajových a drah trolejbusových
  3. pro určená zařízení drah:
    1. zařízení pro regulaci tlaku plynu,
    2. tlakové stanice plynů,
    3. zařízení pro spalování plynů s výkonem od 50 kW,
    4. zařízení pro rozvod plynů.
  4. pro určená technická zařízení dráhy trolejbusové a dráhy tramvajové:
    1. elektrické sítě drah a elektrické rozvody drah,
    2. elektrická rozvodná zařízení drah a elektrické stanice drah,
    3. trakční napájecí stanice a spínací stanice,
    4. trakční vedení,
    5. elektrická zařízení napájená z trakčního vedení,
    6. elektrická zařízení drážních vozidel,
    7. silnoproudá zařízení drážní zabezpečovací, sdělovací, požární, signalizační a výpočetní techniky,
    8. náhradní zdroje elektrické energie pro provozování dráhy,
    9. zkušebny elektrických zařízení drah,
    10. zařízení pro ochranu před účinky atmosférické a statické elektřiny.

Akreditovaná zkušební laboratoř Dopravního podniku Ostrava

  1. pro provádění zkoušek tramvajových vozidel, jejich částí a zařízení
  2. pro provádění zkoušek trolejbusů, jejich částí a zařízení

Certifikáty kvality

Kvalita výrobků a služeb je prvořadým zájmem výrobců i spotřebitelů, protože jde o splnění potřeb nebo očekávání zákazníků a tím dosahování jejich spokojenosti. Spokojenost zákazníků je nyní požadavkem uplatňovaným téměř ve všech oblastech podnikání a Dopravní podnik Ostrava a.s. nechce být v tomto směru výjimkou. Proto v souladu s podnikatelskou vizí "Naším cílem je vybudovat dopravní podnik, který bude spolehlivě sloužit i příštím generacím" bylo vedením naší společnosti rozhodnuto v červnu 2002 vybudovat systém managementu kvality podle ISO 9001.

Celá snaha vytváření systémů managementu kvality směřuje k tomu, aby firmy byly dobře řízeny. Rozhodujícími požadavky jsou zaměření na zákazníka, vedení a řízení zaměstnanců a jejich zapojení, procesní přístup, systémový přístup managementu, neustálé zlepšování, na faktech založené rozhodování a vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy.

Dopravní podnik Ostrava a.s. je držitelem certifikátu managementu kvality v souladu s EN ISO 9001:2015 pro provozování městské hromadné dopravy při dodržení ČSN EN 13816, včetně oprav a údržby tramvají, trolejbusů, autobusů a označníků při dodržení ČSN EN ISO 3834-2. Provozování autoškoly.